Arduino dla początkujących – Programowanie – Część 2.

Gdy podłączycie wasze Arduino do jakiegokolwiek źródła zasilania jest dosyć duża sznasa że jedyne co ujrzycie to migająca z sekundową częstotliwością dioda. Myślę, że kupiliście wasze Arduino by tworzyć na nim mniej lub bardziej zaawansowane projekty a nie patrzeć na migającego LED’a. Jak się do tego zabrać?

Najpierw należałoby w ogóle wiedzieć, jak można wgrywać programy na mikrokontroler. Najprostszym na to sposobem jest pobranie oraz zainstalowanie Arduino IDE. Jednak, nie zawsze najprostsze znaczy najlepsze. Jest to dobre oprogramowanie na początek, wraz z tym jak wasze projekty będą wzrastać i robić się bardziej rozbudowne potrzebne wam bedzie bardziej rozbudowne IDE (IDE – Integrated Development Enviroment, Zintegrowane Środowisko Programistyczne). Przykłady na nie podaję tutaj.

Potem, należałoby też wiedzieć, jak te programy pisać. Arduino IDE operuje w C++, języku tak uniwersalnym, że znalazł zastosowanie nawet i tu. Jednak nie jest to czysty C++, ale o tym potem. Jeżeli jeszcze go nie znasz, to polecam ten lub ten kurs, osobiście korzystałem z drugiego, kolega o którym wspomniałem uczy się z pierwszego, ani ja, ani on nie mamy żadnych zastrzeżeń do żadnego z nich. Jednak, tak jak wspomniałem, programowanie na Arduino to nie tylko czysty C++. To też dodatkowe biblioteki, dzięki którym mozemy manipulować całym sprzętem, a tego przecież chcemy 😉

Nauczenie się ich obsługi po tym, jak nauczysz się C++ nie będzie raczej problemem. Ja jestem zwolennikiem podejścia jeżeli jest ci coś potrzebne, wtedy się tego uczysz. Jest to zaskakująco efektywne, bo zamiast uczyć się na początku pozornie niepotrzebnych rzeczy, które zapomnisz w godzinę po nauce – uczysz się tego, co ci w danym momencie potrzebne, przez co utrwala ci się w pamięci. W przyszłości bedziesz już na przykład potrafił zapisywać i odczytywać dane z pamięci EEPROM. Co to pamięć EEPROM? Sam wyszukaj, wtedy nauczysz się o wiele więcej 🙂

Początkującemu programiście często powtarzane jest Google is your (best) friend. Jest to bardzo trafna sentencja. Wiele problemów, na które trafisz zostało już kiedyś przez kogoś rozwiązane. Zwykle wystarczy tylko dobrze zapytać się Google’a o to, co chcemy wiedzieć. Kontynuując przykład z poprzedniego paragrafu, wystarczy wpisać proste EEPROM Arduino write read. Przy odrobinie skilla do wpisywania zapytań, pierwszy link będzie twoją odpowiedzią. A jeżeli rzeczywiście twojego problemu nie ma w Google (raczej niemożliwe, ale jednak)? Wtedy, w przypadku Arduino polecam jego dokumentację, albo w przypadku C++, dokumentację C++. Możesz też zadać pytanie na Stackoverflow, które jest platformą pozwalającą na zadanie pytania, na które prosto i (zwykle 😛 ) zwięźle odpowiadają ci bardziej doświadczeni internauci. Dorobił się on także swojego odpowiednika dla Arduino, na którym także mozesz zadawać pytania, jednak ściśle związane z tą platformą.

Jeżeli już będziesz pisać jakiś projekt, nie idź na łatwiznę, bo może to spowodować dużo problemów w dalszym kodowaniu. Nie wybieraj jakiegoś rozwiązania, bo teraz napisanie go zajmie ci tylko 30 sekund. Wiem z doświadczenia, że później te kawałki kodu powodują największe problemy. Kolejna sprawa, trzymaj się OOP (OOP – Object Oriented Programming, Programowanie Zorientowane Obiektowo). Na początku będzie to wymagało dużo pracy, ale potem docenisz to, że wynikowy kod będzie czysty i czytelny. Co do czytelności, trzymaj się jednego standardu nazywania zmiennych czy robienia wcięć. Kod napisany w ten sposób będzie łatwy do czytania i ewentualnego wykrywania błędów.

Wreszcie, nie poddawaj się. To że nie możesz zrobić czegoś teraz nie znaczy, że nie można tego zrobić wcale! W programowaniu nie znamy pojęcia takiego jak niemozliwe. Wszystko jest możliwe, tylko trzeba tego chcieć i mieć trochę determinacji w dążeniu do celu.

  • Jest kilka błędów i literówek, ale tak to spoko 🙂

    • adamj57

      Sorry bardzo, pisałem na RPi, nie mam tam sprawdzania pisowni :/ Wyłapię błędy, jak coś będzie nie tak, to pisz!